Servicekosten

U betaalt elke maand huur en servicekosten. Met het geld van de servicekosten regelt Veluwonen onderhoud dat u als huurder anders zelf moet doen. Bijvoorbeeld tuinonderhoud of de schoonmaak van gezamenlijke ruimtes. We doen ons best om deze kosten zo laag mogelijk te houden.

Welke bedrag betaal ik?
U betaalt elke maand een vast bedrag aan servicekosten. Dit noemen we een voorschot. Zo’n voorschot is een inschatting van de kosten. We weten namelijk aan het begin van het jaar niet wat de echte kosten zullen zijn. Na het jaar krijgt u een overzicht van alle werkelijk gemaakt kosten (een afrekening). Dan ziet u of u te veel heeft betaald (en u geld terugkrijgt). Of dat u te weinig heeft betaald (en u moet bijbetalen).

Aanpassen voorschot
Dat voorschot passen we elk jaar aan omdat bijvoorbeeld schoonmaken duurder wordt. Soms schatten we de kosten hoger in en dan betaalt u meer. Soms schatten we de kosten lager in en dan betaalt u minder. U leest het nieuwe voorschot altijd op de afrekening die u voor 1 juli krijgt. Waarom passen we het voorschot elk jaar weer aan? Zo voorkomen we dat u achteraf veel moet bijbetalen.

Krijgt u huurtoeslag?
Drie servicekosten kunt u opgeven bij de Belastingdienst als ze uw huurtoeslag uitrekenen. Het gaat om de volgende kosten (maximaal € 12,- per service per jaar):

  • schoonmaken van algemene ruimte;
  • energie voor gemeenschappelijke ruimten (elektra);
  • de huismeester.

Soorten servicekosten

Elektriciteit is nodig voor de verwarming, (nood)verlichting en mechanische ventilatie in de ruimtes die u samen met medebewoners gebruikt. Iedereen betaalt een gelijk deel van de totale elektriciteitskosten.

Een lift gebruikt elektriciteit en dat kost geld. Deze kosten verdelen we over alle bewoners. Woont u op de begane grond en heeft u de lift niet nodig? (Ook niet voor een lagere berging of parkeerplaats?). Dan betaalt u niet voor de lift.

U betaalt voor het wassen van de ramen in de gezamenlijke ruimtes. De kosten verdelen we over alle bewoners in uw gebouw. Iedereen betaalt een gelijk deel van de totale kosten. Veluwonen betaalt 25% van de kosten. Gebruikt het schoonmaakbedrijf een hoogwerker? Dan betaalt Veluwonen die ook omdat we een schoon gebouw belangrijk vinden. 

Er zijn ruimtes die u samen met uw medebewoners gebruikt. Denk aan de hal en de trappen. De schoonmakenkosten hiervan verdelen we over alle bewoners in uw gebouw. Iedereen betaalt een gelijk deel van de totale schoonmaakkosten. Veluwonen betaalt 25% van de kosten omdat we het belangrijk vinden dat uw gebouw schoon is.

Als u betaalt voor tuinonderhoud dan is dat voor het onderhoud van de gemeenschappelijke tuin die u deelt met alleen uw medebewoners. U betaalt 50% van de totale kosten. Veluwonen betaalt de andere 50% omdat we willen dat de tuin er netjes en verzorgd uitziet.

Dit zijn de kosten die Veluwonen maakt om alles voor u te regelen. Dit is een vast bedrag van € 7,50 per jaar.